fredag 3 oktober 2008

Växla mellan projekt

Jag har skrivit ut en version av Fyra Öar som jag ska ge till min man. Han är den första som får läsa. I och med det hoppas jag att jag ska kunna släppa tankarna på det manuset och ägna mig åt det andra igen - trots att det är massor av saker jag skulle vilja förändra i Fyra Öar just nu.

Det där är det svåra med att arbeta på två manus samtidigt: Jag blir så inne i det jag håller på med att det känns jättesvårt att växla till det andra. Men mitt första manus skriker också efter uppmärksamhet nu! Jag har i alla fall skrivit ut det och ska läsa igenom det i helgen.

Den här gången ska jag försöka vara hård mot mig själv och verkligen överväga vad som kan/ska bearbetas, även fast jag tycker det är jättesvårt. Det känns som jag själv måste ta kontrollen över det, visserligen med andras åsikter i beaktande, men jag måste själv ta de slutgiltiga besluten kring vad som ska göras.

Om jag fortfarande känner mig lika förvirard efter att ha läst igenom det igen funderar jag på att ta hjälp av en lektör. Någon som har erfarenhet av detta?

4 kommentarer:

Stella Sandberg sa...

Jag vet inte, jag skulle inte rekommendera lektörshjälp... Framför allt för att det är litet som att köpa grisen i säcken - man vet inte vad man får för pengarna. Inte bara om lektören är "bra" eller inte, utan även huruvida dennas vision överensstämmer med ens egen och huruvida denna verkligen kan ta manuset ett steg närmare publicering. Man har troligen inte råd med fler än en, så då har man ändå bara en åsikt att gå efter - och om du själv är osäker på ditt manus kanske det skulle sluta med att du var lika osäker på lektörens synpunkter? Om du väljer att anlita en lektör tror jag att det är väldigt viktigt att välja en som har bra referenser från publicerade författare som tål kritik, och som har erfarenhet av att t.ex. jobba på förlag. Frågan är om det finns så kvalificerade lektörer som frilansar...?

Bobbi sa...

Hmm, det har du rätt i. Jag har ju redan fått synpunkter från en lektör och det hjälper ju till viss del, men kanske inte så mycket som jag hade önskat...
Jag har i alla fall börjat läsa manuset nu och känner att jag faktiskt kan se på det med nya ögon. Så förhoppningsvis kommer jag vidare ändå. :)

Stella Sandberg sa...

Det är klart, en lektör du betalar ger ju förhoppningsvis mer utförliga synpunkter än en som jobbar på förlag och ger lite kritik av god vilja i stället för att bara skicka ett förtryckt refuseringsbrev... :) Men om du kommer vidare själv så är det nog bäst att låta bli! Jag litar inte riktigt på de här "skrivarcoacherna", "författardoktorerna" etc som bara jobbar med opublicerade författare, man har ju ingen som helst garanti för att deras jobb leder någonvart... Å andra sidan verkar svenska förlagslektörer inte heller vara "proffs" - jag läste i Svensk Bokhandel att de ofta är förlagets egna författare som extraknäcker lite. Därmed inte sagt att de skulle göra ett dåligt jobb, men de är ju inga utbildade förlagsredaktörer med lång erfarenhet från branschen... Däremot vet de ju hur det är att skriva och redigera egna böcker, om det nu är någon garanti för att de ska kunna hjälpa andra?

Johanna Wistrand sa...

Hej Bobbi!
Om du vill anlita en lektör så finns det en som jag känner och bara har hört gott om: Ann Ljungberg. Hon har lagt in omdömen också på hemsidan.
Jag tror jag vågar rekommendera henne, även om jag själv inte anlitat henne (hade jag haft ett manus så hade hon fått läsa det).
www.ordenrunt.se
samt www.alfbok.se