onsdag 8 oktober 2008

Uttråkad

Jag har inget att göra.
Fast det är nog bara för att jag är för trött för att göra något...
Min dotter ligger ute på balkongen, på dynorna invirad i en filt, med en tänd fotogenlampa brevid sig och lyssnar på musik från mobilen.
Hon längtar så förfärligt till julen. Varje dag går hon in på en sajt där man kan se en nedräkning på hur många dagar det är kvar, samtidigt som en julmelodi spelas.
Min man spelar Guitar Hero, han tränar inför after worken i morgon. Jag orkar inte ens spela spel.

Jag läste ut Jag är skillnad igår kväll och har kommit fram till att jag visst inte var riktigt färdig med alla karaktärerna. De behöver arbetas igenom mer (precis som, ähum, lektören påpekade). Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, men det ska nog gå på nåt sätt. Promenader brukar ofta vara bra, men jag kanske också måste anteckna och klura lite... och teckna dem, det brukar hjälpa.

Det var trevligt att tillbringa tid med Jonathan igen. Jag saknar honom.
... Ibland undrar jag hur det gick sen. :)

4 kommentarer:

Stella Sandberg sa...

Kul att du har kommit en bra bit på väg med manuset! Det är ju så lätt att tro att man har fått ner vad man hade i huvudet på papper, och så när man läser om det med kritisk distans ser man att man inte har lyckats förmedla vad man tänkte... Eller att man helt enkelt inte visste lika mycket om karaktärerna när man skrev det som man vet nu och inbillar sig att man "alltid" har vetat...
Jag är mitt uppe i att arbeta om ett av mina manus till en ny version, och det är mycket från den gamla som åker direkt i papperskorgen. Ibland kommer flera stycken förklarande inre monolog som är bra för mig som författare att veta, men urusel läsning, så då är det bara att koka ned det till en tanke eller replik här och där... Antalet ord har under de senaste dagarnas arbete gått ned i stället för upp, fast jag skriver för fullt.

Bobbi sa...

Jag tycker det brukar vara ett bra tecken när ordmängden går ner och man ändå skriver, för då vet man att det händer saker på andra plan i berättelsen.
Känner igen det du skriver om partier som är med mest för ens egen skull - jag hittade flera stycken såna i genomläsningen. Skönt att kunna se och stryka sånt!

Louise Halvardsson sa...

det är ju skitbra att du fått lektörsutlåtande. ett bevis på att du har stuckit ut på något vis och inte hamnat direkt i pappersåtervinningen. önskar att jag kunde teckna! har jättesvårt för utseende vad det gäller karaktärer. ofta vet jag bara hur deras hår ser ut!

Bobbi sa...

lou: Ja jag är glad att jag har fått ett lektörsutlåtande, även om det har varit svårt att smälta en del av den bitvis hårda kritiken.. :)