måndag 9 mars 2009

Problem

Det roliga först: Christian Berg från Kite/Strip Music/Yvonne ser i den här intervjun exakt ut som jag tänker mig att Micki i Tatuerade tårar ser ut! Han har bara luggen åt andra hållet, och så är ju Micki lite smalare (!).

Sedan det tråkiga: Vad gäller Tatuerade tårar så har jag minst sagt en del bryderier kring det manuset just nu (och som vanligt). Jag har nyligen försökt att läsa igenom det första utkastet (som jag i förra veckan beslöt skulle vara redo för genomläsning av någon annan, dvs min man). Jag kom till ungefär hälften, och under vägen hördes en röst som gick från svaga viskningar till allt högre rop, och den sa:
Det här fungerar verkligen inte!

Det spretar. Det är hattigt. Det är osammanhängande.

Jag försökte låtsas som ingenting ett tag. Sedan gick jag till datorn och öppnade manuset. Eftersom historien är berättad ur två karaktärers perspektiv hade jag en känsla av att problemen kunde ha med det att göra, så jag testade att klippa isär de två perspektiven och lägga dem i två olika dokument.

Så, nu sitter jag alltså här med två olika berättelser som handlar om olika saker, fast ändå inte eftersom de kretsar kring samma karaktärer... och undrar vad jag ska göra.

Fungerar de ihop? Så kändes det inte när jag läste. Problemet är att de två karaktärernas berättelser nog handlar om olika saker. Jag tror det är så, därav känslan av osammanhang.
Men jag vet heller inte om de fungerar var för sig. Kanske ska jag välja en av dem? Satsa på att berätta en historia och göra det så bra jag kan. Då kommer problemet in att jag valt första persons-perspektiv, och när jag klipper bort den andra karaktärens perspektiv försvinner viktiga delar av berättelsen. Fast det går kanske att fixa, antingen genom att låta den andra karaktären glimta in här och där, utan att ta så stor plats, eller på något annat sätt.
Det jag inte vet är om jag orkar göra en omfattande bearbetning till! Den nerklippta berättelsen består bara av ca 25 000 ord. Det blir en väldigt kort roman. Visst tillkommer mer om jag skriver om den. Men orkar jag? Kanske ska jag bara sänka hela projektet och börja på ett nytt?

Å andra sidan, när jag läser manuset tycker jag från och till att det är jättebra. Det är bara det att mina känslor för det kan jämställas med att åka berg-och-dalbana: Stundtals tycker jag att det är fantastiskt, och stundtals att det suger. Kanske är det bara panik över att någon annan ska läsa det, kanske fungerar det inte så dåligt som jag tror? Fast det är inget gott tecken att jag känner så! Så kände jag aldrig med det andra manuset - vilket får mig att tro att jag kan ha byggt in problem i det här som jag inte ens vet om jag kan lösa.

Jag ska smälta det lite, så får vi se vad som händer. Kanske måste jag arbeta med ett annat manus ett tag och låta det här vila. Kanske är det jag som ska vila, jag vet inte.

5 kommentarer:

Stella Sandberg sa...

Vad tråkigt att du tvivlar på ditt manus! Men jag tror att det och/eller du behöver vila innan du fattar några drastiska beslut.
Kanske är det en bra idé att låta din man läsa det i alla fall, för att få en utomståendes perspektiv på hur de två berättelserna fungerar ihop? Kanske bör du vänta ett tag och låta honom läsa det senare, när du själv känner dig redo att arbeta om romanen, och först när du har hört hans kommentarer själv läsa igenom det igen och se vad du tycker då? Kanske måste du för din egen skull vänta med att visa det för någon tills du har arbetat om det igen?
Hm, det var just ett vettigt råd att komma med tre olika! Hur som helst tycker jag inte du ska slänga hela romanprojektet i soptunnan om du fortfarande tycker att delar av det är riktigt bra - men kanske blir de delarna grunden till en annan roman eller nedkokade till en novell?
Förresten, om du behöver fler "betaläsare" än din man så hjälper jag gärna till med att läsa dina texter, men det är förstås helt upp till dig om du känner att du kan lita på mig som läsare. Jag tror att jag har ungefär rätt subkulturella referensramar för att förstå vad du vill förmedla, men det är förstås helt upp till dig och jag blir inte stött om du tackar nej!

niklas sa...

Låt någon annan läsa det innan du gör någonting mer öht!!

Inte kasta saker bara för att du har läst sönder det och överanalyserat det i hundra omgångar!

sådeså!

Bobbi sa...

Niklas:
Haha bra att du sätter ner foten! Jag lovar att inte slänga bort något förrän jag har fått kommentarer från ngn annan. :)

Stella:
Jag tror jag ska göra ett mellanting av de saker du föreslog: Jag ska vänta med att läsa igenom det själv tills jag har fått kommentarer på det. Det verkar inte som att jag kan ge det en rättvis bedömning just nu. Om det visar sig att det behöver arbetas om ordentligt ska jag nog vänta ett tag med det tills jag känner mera lust för det.

Tack för erbjudandet om betaläsing! Det blir i ett senare skede som det känns just nu, men jag ska absolut överväga det. :)

Unknown sa...

Ja, det är verkligen inte lätt detta med manusarbete. Jag är väldigt matt.

Bobbi sa...

Liz: Nej lätt är det inte!! Man får kämpa... stundtals känns det tröstlöst, men som tur är brukar lusten komma tillbaka igen! :)