lördag 4 april 2009

Vår och en massa annat i luften

Jag vaknade tidigt och kunde inte riktigt somna om. Försökte få en glimt genom gardinen för att avgöra om det fina vädret från igår höll i sig, men det gick inte att se. Nu sitter jag vid datorn och konstaterar att det än så länge inte är en sådan vårdag som igår, men att det ändå känns som vår utomhus. Nu går den inte att stoppa, inte att backa. Den är här.

Nästa vecka är påskveckan och jag ska åka till Öland med min familj. Det finns få platser som är så rogivande som norra Öland, och jag längtar verkligen. Har inte varit där sen i höstas.
Min nästa bok kommer delvis att utspela sig där.
Jag tror inte att jag kommer att börja på den ännu på ett tag. Det är för mycket i mitt vanliga liv. Jag och min kollega har en del svåra beslut att ta för vårt företags räkning. Och på fritiden händer det mycket som jag faktiskt vill vara med på, som jag prioriterar högre än att skriva just nu. Ibland har jag kanske skrivit för att få uppleva vissa saker genom karaktärerna i mina berättelser, men plötsligt tillhandahåller verkligheten en massa upplevelser irl... och dem kan jag inte tacka nej till. Och så är det det där nya stället jag går till, en plats där människor möts som arbetar med projekt och idéer, där man får rådgivning och tillgång till nätverk. Jag pratar med dem om Jag är skillnad, om strategier och tankar, och det känns skönt att driva det framåt. Samtidigt gör det att det blir ännu mindre tid till, och fokus på, själva skrivandet. Men jag vill få ut mina böcker också, inte bara skriva dem.

2 kommentarer:

Stella Sandberg sa...

Det är intressant det du skriver att du vill få ut dina böcker och inte bara skriva dem. Det känns nästan "förbjudet" att skriva så - författaraspiranter ska slita och lida i tystnad i åratal och sätta allt sitt hopp till förlagen, annars är de inte några riktiga författare!
Men jag förstår dig ju, och jag tror du har vett och sans att själv avgöra om texten är värd det. Se upp med otåligheten bara, så du inte skjuter dig själv i foten med att slänga ut något hafsverk på marknaden. Särskilt inte om du med lite mer tålamod har en möjlighet att gå vägen via förlagen och slippa ta på dig allt med layout, korrläsning, distribution, marknadsföring etc själv! För om du gör det själv måste det nog bli minst lika bra som förlagen gör det för att ha en chans att inte drunkna i floden av kackig självpublicering, och det är nog ett ohyggligt arbete utan förlagens resurser... Men jag önskar dig all lycka till!

Johanna Wistrand sa...

Åh, norra Öland. Jag älskar Byxelkrok t ex. Vill hyra in mig just där i två veckor och skriva. Tips på hyresrum där emottages tacksamt!