tisdag 6 oktober 2009

Utmanad

Jag blev utmanad av Malin för ett tag sedan. Har inte hunnit svara på frågorna förrän nu, men here goes!

1. Har du ett skrivarschema? Typ varje dag en timme mellan 7 och 8 eller skriver du sporadiskt?
Jag lider av manoskrivitet! Ett "skrivskov" kan vara allt från ett par veckor till ett par månader. Då vill jag inget annat än att skriva och gör det så mycket jag kan. Däremellan kan det gå veckor då jag inte öppnar manusen. Det fungerar inte för mig att skriva kortare stunder, utan jag måste ha tid att komma in i det helt och fullt.

2. Får du inspiratonsbrist i bland eller aldrig, snarare tvärtom?
Jadå, det händer. Mest om jag har jobbat för hårt ett tag.

3. Har du fler skrivprojekt på gång samtidigt? Typ en deckare, några noveller och kanske någon barnbok eller dylikt?
Jag har två romanmanus igång, försöker hålla mig till dessa två, och inte tänka för mycket på det tredje som ligger och pockar på i bakgrunden...

4. Hur många "verk" har du fått klart och skickat in till något förlag?
En roman.

5. Hur många gånger har samma bok du skrivit blivit refuserad? Fick du i såfall konstruktiv kritik tillbaks?
På rak arm vet jag inte hur många gånger, men det närmar sig nog tio-strecket! Har fått två lektörsutlåtanden och några mail med kortare kommentarer.

6. Får du dåligt samvete om du inte skrivit på några dagar?
Nej, men går det lång tid känns det jobbigt. Det är inte dåligt samvete utan snarare ett ouppfyllt behov.

7. Varför skriver du?
Jag känner mig hel när jag skriver.
Jag vill berätta saker.

8. Har du någonting publicerat som man kan få läsa?
Jag publicerar ibland utdrag på min andra blogg Transcenders, bl a här och här.

2 kommentarer:

www.malinrocaahlgren.com sa...

Tack, intressant att få läsa dina svar! :)

Louise Halvardsson sa...

hej, hej ... jag utmanade också mig själv i mina bloggar. (http://livinglollo.blogg.se/ och http://louisehalvardsson.blogspot.com/) blir imponerad av dina intenstiva skrivperioder! kram lollo