onsdag 7 januari 2009

Back to life, back to reality

Nu är jag tillbaka på jobbet... och det känns inte alls så hemskt som jag trodde att det skulle göra. Inte ens fast jag låg sömnlös en stor del av natten på grund av två koppar kaffe allt för sent på kvällen (klockan 19 - jag har blivit hyperkänslig mot koffein den senaste tiden).

När jag inte kunde sova passade jag på att tänka på mitt nästa manus som jag håller på att planera nu. Att jag började planera det var inte alls planerat - i stället hoppade det på mig härom dagen och sa: Så här har jag tänkt att du ska skriva mig! Och i natt drog det verkligen igång, då kom hela historien rasande, och jag fick skynda mig att skriva stolpar.
För mig kommer det blandat i scener, övergripande story, fantasier om karaktärerna och färdig text/dialog. Slutet kommer, om inte först, så väldigt tidigt. Jag kan inte ta fram en berättelse om jag inte vet hur den ska sluta!

Den här idén hade jag vaga tankar kring innan också, men nu har den tagit form i två karaktärer: Isa och Rufus. Jag är väldigt upphetsad över deras historia för jag tror att den kan bli jättebra! :) Men så måste det kanske kännas om man ska orka umgås med dem i en hel bok?

Att ha huvudkaraktärer som inte inspirerade har jag ju provat - tills helt nyligen när jag fick stryka bort dem ur manuset jag jobbar på just nu... Direkt när jag hade tagit beslutet gick jag in i en skrivardimma så djup att jag knappt kommer ihåg vad jag gjort de senaste 14 dagarna. När min dotter var bortrest satt jag framför datorn från morgon (okej, förmiddag då) till kväll, tills hon turligt nog kom hem och räddade mig från att dega ihop totalt. Sedan har jag vilat lite från skrivandet eftersom det höll på att bli lite väl mycket.

Jag tror alltid att jag ska kunna göra färdigt saker med en gång om jag bara fortsätter lite till. Fast den sansade delen av mig vet att det kanske kommer att ta två månader innan jag är klar, så tänker den andra, lite mer självsvåldiga: Om jag bara fortsätter lite till ikväll så blir jag snart färdig!

Andra i Romanloppet har skrivit om att välja ett ord för 2009 och jag funderade på att ta balans - det är ju något som jag skulle behöva mer av... men sen kom jag på ett annat ord som kändes ännu viktigare. Tror jag ska behålla det för mig själv dock, så att det inte förlorar sin magiska kraft...! ;)

Inga kommentarer: