onsdag 16 juli 2008

Skriva samma bok

Jag läser Drömstället av Melissa Bank just nu, men det går rätt trögt. Jag älskade hennes debut Flickornas handbok i jakt och fiske, och har läst den minst tre gånger. Den har en melankolisk ton som jag verkligen fastnade för, men när jag nu läser Drömstället kan jag inte låta bli att tänka att det är samma bok - bara inte lika bra.
Huvudpersonen känns mycket lik den andra; hon har liknande karaktärsdrag, uttrycker sig på ungefär samma sätt, och arbetar med liknande saker. Men till skillnad från Flickornas handbok... som har en stark röd tråd trots att den är uppdelad i kortare episoder, har jag inte riktigt kunnat hitta den röda tråden i Drömstället. Än.
Men jag har bara kommit till sidan 134 av 480, så det kan väl fortfarande ändra sig.

Annars är det där något jag funderat över, även när det gäller mitt eget skrivande (som f.ö. går i snigelfart just nu) - hur likt det kan/får bli från en bok till en annan. Jag har lite liknande teman i Fyra öar som i Jag är skillnad, men upplägget är helt annorlunda. I Jag är skillnad följer man en person hela tiden, medan man i Fyra öar följer en hel familj utifrån olika berättarperspektiv.
Det är dock svårt att ändra den språkliga tonen när perspektivet skiftar mellan karaktärerna, och jag vet inte hur bra jag lyckas med det. Men det kan man ju ägna sig mer åt i redigeringen sedan. OM jag nu kommer så långt. (grr)
Kanske är det inte så konstigt att temana liknar varandra, man har väl "sina saker" som ska bearbetas på olika sätt. Men jag skulle inte vilja hamna i att skriva samma bok om och om igen..!

Jag har börjat planera lite för nästa, och den ska i alla fall bli mer annorlunda, har jag tänkt. Å andra sidan finns det säkert också vissa likheter...
Men jag försöker att inte fastna i tankarna på den som en flykt från den jag håller på med, den måste faktiskt bli klar! Åtminstone ett första utkast så att jag kan ta ställning till hur det fungerar. Egentligen hade jag målet att få det där första utkastet klart under semestern (som börjar nästa vecka, tjihoo), men jag tänker inte pressa mig, det får gå som det går. Semester måste få vara semester också.

Inga kommentarer: