onsdag 11 februari 2009

Jul... nu?

Kom på igår att jag anmälde mig till Roberts julantalogi-initiativ - och att deadlinen är den 1/3! Det är ju snart. Och jag hade glömt bort det så klart. Hmm... nu måste jag börja klura på vad min novell ska handla om.
Om jag inte redan hade använt min gamla julnovell som bas till Tatuerade tårar hade jag ju kunnat använda den... men nej, det går inte. Dessutom var den kanske lite för deppig.
Okej. Jag har inga idéer. Inte än, men det kommer nog. Måste dock erkänna att julen känns rätt avlägsen just nu!

Igår var jag inne på Kapitel 1 och kollade. Nu har Bok-SM startat, men jag är inte med, och igår var första gången det störde mig. Kanske för att jag är tävlingsmänniska och nu är det en tävling på riktigt. Men jag har ingen lust att anmäla ett manus som jag väntar svar från förlag på. Och det andra är inte färdigt nog. Så vi får se.
Det är ju ett tag kvar att bestämma sig, samtidigt kan jag inte riktigt mota bort tanken på att det här är nåt man borde vara med på...! Å andra sidan... och så vidare.

7 kommentarer:

Robert W sa...

Du har ju flera veckor på dig att skriva en julberättelse. Det fixar du!

Bobbi sa...

Ja det gör jag nog! :)

Stella Sandberg sa...

Snälla du, var inte med och tävla på Kapitel1! För då blir jag tvungen att hitta två till manus att rösta på för att min röst på ditt bidrag ska räknas, och det känns inte möjligt just nu.
Själv har jag så gott som bestämt mig för att inte delta. Även om jag har en chans att hinna klart med "Fru Vilhelm Wolff" (även i befintligt skick klarar den teckengränsen, om så skulle vara) så känns det helt enkelt inte lockande längre efter att jag har sett tävlingsupplägget.

Bobbi sa...

Stella: Jag kollade efter ditt bidrag på Kapitel 1 för jag tänkte att du kanske deltog... men då vet jag att du nog inte ska vara med.
Det lutar väl åt inte för min del också, men det finns ändå den där lilla tävlingsinstinkten och känslan av att vilja ha ett finger med i spelet. :)
För ett tag sen fick företaget jag driver erbjudande om att ansöka till ett tv-program som skulle vara ett slags tävling för entreprenörer... det gav lite samma känsla: Att det skulle kunna vara bra att vara med, för att folk får reda på att man finns, etc. Samtidigt kan det bli fel. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det.

Stella Sandberg sa...

Tack för att du tittade efter mitt bidrag! Jag har dock känslan av att själva tävlingen har övergivits av de bästa författarna med de färdigaste manusen på Kapitel1, de med chans att bli publicerade fortare på annat håll. Jag får lite känslan av de desperatas sorgliga tillflykt, de som antingen redan fått nej överallt annars eller helt enkelt är väldigt långt ifrån klara med sina manus (och i vissa fall kanske också saknar vilja och förmåga att ro en färdig roman i land). Att vara med där och tävla på ojämna villkor mot allsköns deckare, memoarer och kåserier skulle vara litet väl mördande för författaregot, känner jag! Då föredrar jag att hålla mina nederlag mellan mig och förlagsredaktörerna... Men jag har väl inte samma tävlingsinstinkt som du.
Medverkan i teveprogram tror jag överlag att man ska vara väldigt, väldigt försiktig med. Visst, det kan säkert ge bra publicitet, men med risken att man inte får en chans att påverka hur man framställs utan klipps sönder och samman och manipuleras och provoceras!

Bobbi sa...

Haha, ja när jag var inne igår och kollade runt igen fick jag lite samma känsla. Jag har varit inne och läst bland bidragen innan och då hittade jag en del som jag gillade, men som inte verkar vara med i tävlingen nu.
Vad gäller tv-programmet så tackade vi nej, just av den anledningen att saker lätt blir väldigt hårddragna, och i efterhand har man ingen chans att rätta till det som ev. blev fel.

Stella Sandberg sa...

Men jag tar tillbaka lite av vad jag sa för jag har faktiskt hittat ett par manus att rekommendera nu. Inte för att jag direkt tycker att de är "färdiga" för utgivning, eller nödvändigtvis passar Piratförlaget, men de är i alla fall läsvärda! Om du deltar ska jag rösta på dig också, men eftersom du är så seriös och målmedveten med ditt skrivande så skulle jag nog hellre rekommendera att du skickar direkt till annat förlag...