söndag 15 februari 2009

Tid att skriva

Mycket bloggande den här helgen.

I alla fall, jag har svårt för det där med att ta en kvart eller timme här och där för att skriva på mitt manus. Jag behöver gå in i det. Läsa från början, komma in i känslan. Annars kommer det liksom ingenting. Mitt skrivande går inte framåt i en stadig takt där jag gör lite varje dag. I stället går det i skov, och när jag är inne i ett sådant släpper jag det mesta annat. Då vill jag gärna sitta framför datorn från morgon till kväll, strunta i markservice, människor, måsten... ja strunta i så gott som allt egentligen. Men det är svårt när man jobbar heltid med annat. Vad som återstår efter arbete, matlagning (ja, ibland gör jag det) etc. är ju just småstunder. Visst öppnar jag mitt dokument sådana stunder och hoppas på att få något gjort. Men vad jag egentligen längtar efter är tre veckor. Tre veckor då jag kan göra det ordentligt. Jag älskar sådan tid. Det är en annan tideräkning.
Men det är långt till ledighet.

3 kommentarer:

Stella Sandberg sa...

Lustigt, jag tänkte just göra ett liknande inlägg på tema tid, och hur jag också har extremt svårt att få något gjort på de där småstunderna alla säger att man måste ta tillvara. Just nu har jag så mycket på jobbet att det inte blir något skrivet alls - de småstunder som blir över räcker just så pass till att blogga och liknande för det handlar ju inte bara om tid utan också om samling, koncentration, energi...

Jenny H sa...

Låter underbart att ha så mycket skrivartid i följd. Är tyvärr (i alla fall för mig) mer eller mindre omöjligt... men det låter som en härlig dröm! Jag skriver annars också periodvis, väldigt intensivt när jag väl kommit igång. Lycka till med ditt skrivande - och bloggandet!

Jag har utmanat dig i min blogg, vore kul om du vill anta utmaningen, men du gör förstås precis som du vill med det! :-D Här är utmaningen: http://havsdjupens-sal.blogspot.com/2009/02/bildutmaning.html

Bobbi sa...

Cool like plastic: Kul att du utmanade mig! Får se om helgen ger tid till att blogga om den (väldigt underliga) bild som dök upp. :D