söndag 8 februari 2009

Trögt

Det känns som att min hjärna saktat ner. Kanske beror det mest på lite för mycket utsvävande dvs sena kvällar, något som jag har svårt att klara av om de blir för många... I alla fall har jag verkligen varken haft ork eller lust att skriva den senaste veckan.
Igår var jag ändå inne och småskrev lite i Tatuerade tårar och upptäckte att det egentligen inte är mycket kvar tills jag har ett första utkast. Men det går väldigt trögt.

Kom också att tänka på att det var nästan precis ett år sedan jag blev klar med första utkastet till Jag är skillnad och av nån anledning stressade det mig lite. Jag har väl en tanke om att jag ska kunna skriva en bok på ett år. Och då borde rimligtvis första utkastet av Tatuerade tårar bli klart väldigt snart, om jag ska kunna hålla den takten.

Men... jag vet att det inte är fruktbart för mig att stressa. Det är inte regler och hårda krav som gör att jag kommer vidare. Det funkar säkert för många, men mitt problem är oftast inte att jag har för låga krav på mig själv, utan tvärtom för höga. Och om jag skärper dem ytterligare finns risken att allt havererar i stället för att något blir gjort. Så jag antar att det är vila som gäller.
När det handlar om jobb för brödfödan är det en sak: sådant måste man ju tvinga sig själv till ibland, men mitt skrivande vill jag ska vara lustfyllt. För det mesta. Kanske kan jag inte alltid sitta och vänta på inspiration, men att pressa mig till att skapa när det känns tungt kan jag inte.
Får hoppas på ny energi helt enkelt.

Inga kommentarer: