söndag 29 juni 2008

Nonsens och gamla manus

Jag och min man håller på att rensa ut våra sammanlagt fyra (!) vinds- och källarförråd. Eftersom vi har bott i lägenheten i sju år har de blivit ganska fulla.
Hittade en låda med en massa gamla skolpapper, både från när jag pluggade medieproduktion på högskolan i Kalmar, och från folkhögskoletiden på Öland dessförinnan.

På medieproduktion gjorde vi en hel del kortfilmer under videokurserna, och som en liten bonus behövdes det ju alltid ett manus. Det var nästan alltid jag som skrev dem i de grupper jag medverkade.
Nu hittade jag några sådana, och kom ihåg hur kul det är att skriva filmmanus. Man får lov att se scener och bilder i huvudet, men man behöver inte beskriva dem noga. Det finns inget krav på att uppnå en litterär höjd, utan det är handling och dialog som gäller.
Kanske skulle man bryta av romanskrivandet ibland med att bara lustskriva sådana grejer?

Jag hittade också nåt annat märkligt som måste författats när jag gick på folkhögskolan. Papperet var renskrivet av mig, men jag är rätt säker på att det är en historia som skapats av en grupp, genom att man skriver en till två rader, viker papperet så att man inte ska se det skrivna, utom 1-2 ord på den nya raden, och så skickar man vidare till nästa person, som fortsätter på raden. Jag älskade att göra såna historier när jag var yngre, det blir så knäppt.

Så här är den:

"Till häktet på Kalmars största regioanstalt, nr 630, fånge nr 7

Hej Paolo!
Du är fantastisk när du gör inbrott! Jag skulle sparka sönder en ruta för att ta dina skor.
Var har jag ställt telefonen? Det kan bli problem. Stora hemska grottbjörnar. Skärpning! Nu vet jag allt om dig, din fuling. Fotomodell sökes till anstalt för aktivitet. Fångarna ska utöva sina kampsporter. Visserligen kommer hundar på mattan, men det skulle vara underbart roligt att greja med deras svansar. Svettigt värre alltså! Sjuttsingen, jag tror att det börjar dra ihop sig till jordbävning. Vi behöver inte träffas mer, inte heller din mamma, ditt pungsvin. Sluta ansträng dina muskler, för varje människa klarar sig i livet. Solveig bränner också mask, fast hon klarar absolut dieten. Har hon levt länge singel? Jag fattar männen när de inte vill tjolahoppsa henne. Hejdå."

Fullständigt nonsens. Men rätt kul på något sätt.
Man kanske kan frigöra sin kreativitet genom att skriva mer såna där galenheter? :D

Och så hittade jag en dagsvers (om ett ämne som var aktuellt just då) från en skrivkurs på folkhögskolan. Den var nerkladdad på ett papper utan referens, så jag är inte helt säker på vem som har skrivit den, men i alla fall:

Utomäktenskapliga förbindelser,
moral eller omoral?
Det kvittar, säger Clinton,
det var ändå bara oral!

Fniss.
Nu ska jag åka och träna.

Inga kommentarer: