fredag 19 december 2008

Nostalgitrippen börjar här: Love & Rockets

Kanske på grund av Mannen som älskade Yngve har jag haft en nostalgitripp de senaste dagarna. Bl a har jag lyssnat på The Smiths (mer om det i annat blogginlägg, om jag kan få det färdigt), och rotat bland gamla foton, men framför allt har jag läst Love & Rockets-serier med fina Maggie och Hopey.
Jag upptäckte Love & Rockets när vi var i England med familjen sommaren 1990, då var jag femton år. I en stor välsorterad bokhandel stod de där på hyllan, serieböckerna av Jaime Hernandez med bilder av coola punktjejer på framsidan. Whooo... jag som suktade efter allt som andades subkultur kastade mig över Ape Sex och köpte den, fast den var dyr med mina mått mätt.


Maggie och Hopey

Själv tecknade jag mycket på den tiden, och serierna om Maggie och Hopey var nästan som några jag själv hade kunnat hitta på. Jag låg på sängen på hotellrummet och ritade berättelser om mina hjältar - just då Christian och Peter, gänget i huset i Växjö (där prototypen till Fyra Öar kom till), och Tom/Rune - eller så läste jag Ape Sex och lyssnade på Dinosaur Jr. Jag och min bror hann köpa fler serieböcker av både Jaime Hernandez och hans bror Gilbert innan vi åkte hem till Sverige igen.

Sånt som jag ritade:


Punk-Daniel med follower Tom


Nicke och Tom - - - - - - - - - - - - - - - Tom och Rune
(storyn handlade om Rune, ett skinhead-i-garderoben, som blev tillsammans med Tom...)

Men tillbaka till Love & Rockets: Kärlek, drama och superhjältar - jag gillade alltid de mer realistiska avsnitten om Maggie och Hopey bäst, men även i dem finns en liten twist mot det galna och fantastiska som jag tycker om. Gängkrigen och kärleken i The death of Speedy Ortiz är fortfarande hjärtskärande och medryckande fast jag läst den så många gånger. Nostalgi!


Love & Rockets

Inga kommentarer: