måndag 12 januari 2009

Sist av alla… men ändå: Året var 2008

Jag har velat skriva en summering av 2008 men inte riktigt kommit till skott. Men här kommer den till slut, med hjälp av lite random frågor som jag tagit från andras bloggar.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag var på Copenhagen Zombie Crawl.

2. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Mitt 2008 började med att jag kom tillbaka till jobbet efter julledigheten och upptäckte att jag inte kunde jobba. Det gick bara inte. Jag satt framför datorn, men kunde inte få något alls gjort. Under hösten 2007 hade jag och min kollega genomfört ett oerhört stressigt projekt och hela tiden tänkte jag: Jag ska bara stå ut till jul. Längre än så hade jag inte tänkt. Det visade sig att julledigheten inte alls räckt som återhämtning och i början på 2008 blev jag sjukskriven för utmattning. Jag var sjukskriven på halvtid under några månader och jobbade sedan 75 % fram till sommaren.

3. Vad spenderade du mest pengar på?
Terapi!

4. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Jag träffade många människor som gjorde mig glad. I verkligheten och på nätet. Jag hittade Johnny Scharonne och gayfilmsbloggen och har sett på jättemycket bra film sen dess, och recenserat några.

5. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?
Jag minns inte vilket datum det var, men händelsen kommer jag alltid att minnas – dock inte dela med mig av. ;)

6. Vad var din största framgång 2008?
Jag avslutade mitt första bokmanus och skickade in det till förlag. Jag postade buntarna (tre stycken) efter jobbet och jag och mannen gick till Möllan och drack öl och åt hamburgertallrik. Jag hurrade för mig själv och för Maxi, min huvudkaraktär som bodde rakt över gatan från där vi satt.

7. Största misstaget?
Jag tycker inte jag har gjort något stort misstag, men många små, och de består till stor del av att inte ta tillräckligt mycket hjälp av andra, av att kommunicera för lite och tro att jag ska klara mer än vad jag egentligen klarar.

8. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2008?
Anathema har funnits där hela tiden och sjungit för mig, och den 19e oktober fick jag se dem live för andra gången.


9. Årets bästa film?

XXY, utan tvekan.

10. Bästa boken du läste i år?
Jag läste om Dansa på min grav av Aidan Chambers, en bok som jag inte läst sedan tonåren. Den var nästan ännu bättre än jag mindes den.

11. Hur tillbringade du julen?
Hemma med familjen och alla hangarounds: min man och hans föräldrar, min dotter, dotterns pappa, hans ex och deras två barn, mina föräldrar och min bror. Tomten är far till alla barnen, någon?

12. Vilken kändis var du mest sugen på?
Haha, den frågan måste bara vara med!
I början av året var det fortfarande Nero Bellum. Sedan Vincent Cavanagh. Och i slutet Kate Moennig. Mina kändisar är inte jättekända men jag tycker om dem ändå, och jag kan inte bara välja en, inte!


Söta eller hur?

13. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?
2008 har varit ett år när jag har kämpat väldigt mycket. Jag hoppas att 2009 kommer att innehålla mindre av kamp och mera av vila, lugn och tillit. Och lite kul också.


t ex zombies.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahah, Copenhagen Zombie Crawl låter underbart! Dina sugkändisar var ganska lika varandra förresten ;) De skulle kunna vara från samma syskonskara. Kinky!

Bobbi sa...

Copenhagen Zombie Crawl var faktiskt någonting extra, speciellt när alla zombies invaderade mataffären och klängde på fönsterrutor till restauranger. Fint och mysigt! ^^

Jag noterade själv att mina kändisar är ganska lika... hmm. Jag får analysera det där..