fredag 30 januari 2009

Ett nytt ord

Ofta när jag är ute och går och ser ord på skyltar etc. så får jag får mig att jag ska läsa dem baklänges och se vad det blir. På vägen från mig till jobbet finns en butik (?) som heter Sögreni. Vänder man på det blir det inergös. Det ledde till att jag tänkte ut det nya ordet energös. Det är en blandning av energisk och religiös, men betyder inte någon som är religiös på ett energiskt sätt, utan någon som ser på energi och skapandekraft nästan som en religion. Som jag, kanske.

Jag hade en vän som hette Oscar och han brukade kalla det att vara kreaktiv, men jag tycker energös beskriver det bättre. Precis som religiösa människor ibland kan bli alltför rättrogna kan man gå till överdrift även som energös. Det känner jag väl till. Det gäller att lära sig balansera krafterna för att få ut det mesta möjliga - utan att för den skull bränna ut sig. För då blir man inte längre energös, utan energilös.

...fånigt, jag vet. ^^

Inga kommentarer: